lauantai 13. heinäkuuta 2013

LOMAKUULUMISET

Terveisiä kesälomalta. Heinäkuun tuulet ja aurinko ovat hellineet purjehdusreissuamme.
Lähdimme viime sunnuntaina purjehtimaan kohti Helsinkiä. Ensimmäinen pysähdys oli Paraisten portin uusittuun satamaan, josta pyöräilimme ystävien maatilalle herkuttelemaan vastanostetuilla perunoilla ja saunalla.

Maanantai aamuna nostimme purjeet klo 10 ja lähdimme kohti Hankoa. Tuuli oli kova ja suunta oikea, joten kiinnityimme Hangon Itämeren portin satamaan jo klo 16. Matkavauhti oli tasainen 7 solmua, mikä on mastollisen asuntovaunumme kanssa ihan huippu!

Tiistai aamuna jatkoimme matkaa lempeässä sivumyötäisessä, mm. Bärösundin upeissa maisemissa. Aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta ja aurinkovoiteelle oli tarvetta. Yöksi kiinnityimme Inkoon saaristoon Jakob Ramsjöhön.
Heinäkuiseen veneilyyn liittyen epäilimme yösijan löytymistä sesongin keskellä. Soiteltiin etukäteen satamakapteenille, joka lupasi poijupaikan.
Ja kyllähän se löytyi: 30 poijun satamassa oli vain 8 venettä, mikä on ihan käsittämättömän vähän keskellä heinäkuuta. Viereisen veneen rouva kertoi saman ilmiön jatkuvan Helsinkiin ja Porvooseen asti. Ei siis ole ihme, että "kotikulmilla" saaristossa on ruuhkaa aina heinäkuussa.

Keskiviikko aamuna oli kello soimassa jo 7.40. Suuntasimme Porkkalan selälle. Tuuli oli suotuisa ylitykselle mutta mainingit alkuviikon tuulien jälkeen edelleen inhottavat;
pieni pahoinvoinninpoikanen yritti nousta vatsanpohjasta. Purjehdimme koko matkan saderintaman edellä. Juuri ennen kaupungin silhuetin avautumista hiipui tuuli ja päräytimme koneen voimalla Siljojen ja Viikkareiden ohi Katajanokan pohjoisrantaan. Upea kokemus, Sielläkään eivät ruuhkat vaivanneet.

Citylomaa vietettiin pyöräilemällä ympäri Helsinkiä auringonpaisteesta nauttien. Kelloliikkeiden tunnelmia haisteltiin paikallisten yritysten ikkunoiden takaa. Kauppatorilla käytiin tutustumassa suomalaisten hopeakoruvalmistajien mallistoihin, josko niistä joku...
Kaupunkiloma jatkui vielä toisenkin päivän.
Tänään lähdettiin "paluumatkalle"; lomaa jäljellä yksi viikko ja aurinko paistaa edelleen:)